Banners kerstcampagne maar liefst 70 miljoen keer bekeken!
Banners kerstcampagne maar liefst 70 miljoen keer bekeken!
Eind deze maand gaat de nieuwe campagne van Oikocredit van start. De campagne staat in het teken van het vakantiegeld, dat in de meimaand wordt uitgekeerd. Tegelijkertijd kijkt Oikocredit terug op een succesvolle kerstcampagne.
Nieuwe campagne gericht op vakantiegeld
Velen onder u zullen het bijgevoegde campagnebeeld herkennen: Erik van den Oord, de 40-jarige ondernemer en managementconsultant uit het Brabantse Oirschot, was een van de ‘dragende gezichten’ van de zojuist afgesloten campagne “Ik weet wat mijn geld uitspookt. En jij?” De campagne speelde zich, naast advertenties in een aantal gerenommeerde kranten en tijdschriften, voor een belangrijk deel af op internet, waar de banners met Erik en zijn ‘collega-beleggers’ in totaal maar liefst 70 miljoen keer zijn gezien! Ruim 55.000 mensen besloten door te klikken naar de campagnewebsite, wat uiteindelijk 334 nieuwe beleggers opleverde. “Een heel mooi resultaat,” stelt Margreet Fros, communicatiemanager bij Oikocredit Nederland, “zeker als je weet dat het ons primair te doen was om bewustwording.”
Bewustwording
Die bewustwording was vooral gericht op mensen die hun spaargeld vanuit een soort vanzelfsprekendheid bij een bank parkeren, terwijl je dat geld ook aan het werk kunt zetten om ondernemende mensen in ontwikkelingslanden een kans te bieden. Een tweede belangrijke, niet-materiële doelstelling was het verhogen van de naamsbekendheid van Oikocredit, met name onder jongeren (18-34 jaar). Onderzoeksbureau Motivaction uit Amsterdam heeft zowel voorafgaand als na afloop onderzoek gedaan, waaruit bleek dat de naamsbekendheid binnen dit deel van de doelgroep is gestegen van 3 naar 11 procent! Want hoewel Oikocredit in Nederland al bijna 40 jaar actief is en hier ruim 9.200 beleggers telt, zouden de toevertrouwde middelen bij ongewijzigd beleid de komende jaren versneld afnemen vanwege vergrijzing van de achterban. Daarom zal Oikocredit in de komende jaren nog vaker van zich doen spreken door middel van (media)campagnes.
Vakantiegeld
Zo gaat deze maand een nieuwe campagne van start, die in het teken staat van het vakantiegeld: “Ik ga mijn vakantiegeld investeren in mensen”. Deze keer gaat het vooral om het enthousiasmeren en concreet binnenhalen van nieuwe beleggers. Ook wordt op dit moment een bescheiden welkomstprogramma ontwikkeld voor de nieuwkomers. Margreet Fros: “We ambiëren om hen een warm welkom te bieden, waarin hun keuze voor Oikocredit direct wordt bevestigd. Het programma zal vooral praktisch van aard zijn. Denk bijvoorbeeld aan een Oikocredit-bewaarmap voor mutatieoverzichten en natuurlijk ontvangst van het gedrukte kwartaalbulletin OikoVisie. Want zoals onze trouwe beleggers inmiddels goed weten: de echte warmte zit bij Oikocredit in het sociale rendement.”