Nieuws

Oikocredits vierde Client Self-Perception rapport toont opnieuw positieve impact bij klanten

Oikocredits vierde Client Self-Perception rapport toont opnieuw positieve impact bij klanten

Cover client self perception survey 2024.png

Oikocredit heeft haar vierde jaarlijkse Client Self-Perception Survey rapport gepubliceerd, een grootschalig onderzoek naar de impact inclusieve financiering. In 2024 werkten ze hiervoor samen met 38 partnerorganisaties in 19 landen, waarbij ruim 48.000 eindklanten hun ervaringen deelden. 

Opvallend is dat meer dan 70% van de respondenten vrouw is, wat aansluit bij Oikocredits focus op gendergelijkheid. De survey brengt in kaart hoe vrouwen, vaak ondervertegenwoordigd in traditionele financiële systemen, veranderingen ervaren op gebieden zoals inkomen, ondernemerschap en levenskwaliteit. 

Dit grootschalige klantenonderzoeksprogramma speelt in op de vraag van onze leden, investeerders en andere belanghebbenden om meer inzicht te krijgen in hoe ons werk mensen met lage inkomens ondersteunt. De resultaten geven zowel onze partners als onszelf waardevolle inzichten over de ervaringen, uitdagingen en verbeterpunten van eindklanten, wat helpt om onze sociale impactinvesteringen verder te verfijnen. 

De vierde editie van het rapport gaat uitgebreid in op thema’s zoals algemeen welzijn, spaargedrag, inkomensontwikkeling, extreme weersomstandigheden, bedrijfsgroei, huisvesting, toegang tot basisvoorzieningen, gezondheid en onderwijs voor kinderen. 

Uit de resultaten blijkt dat veel respondenten, vooral vrouwen, verbeteringen zagen in hun spaarmogelijkheden en inkomen. Klanten met spaargeld gaven aan beter voorbereid te zijn op onverwachte uitgaven, zoals gezondheidskosten of financiële tegenvallers. Toch vormt extreem weer voor veel mensen nog altijd een grote uitdaging: meer dan een derde van de getroffen respondenten had een inkomensverlies als gevolg van klimaat gerelateerde gebeurtenissen. 

Dit jaar werd voor het eerst een duurzame energiepartner in het onderzoek betrokken, met vragen over energiegebruik en de impact daarvan op de levensomstandigheden van hun klanten. Kleine ondernemers met betere toegang tot zonne-energie meldden vaak een hoger inkomen en een verbeterde levenskwaliteit. 

Oikocredits klantenonderzoek gaat verder dan alleen dataverzameling – het heeft namelijk een duidelijk praktisch doel. Partners van Oikocredit hebben nu nieuwe inzichten die ze kunnen gebruiken om hun dienstverlening te verbeteren. Bijvoorbeeld door milieubeheertrainingen aan te bieden of financiering voor waterinfrastructuur beschikbaar te stellen. Ook zijn er financiële educatieprogramma’s opgezet, aanvraagprocessen gedigitaliseerd, en nieuwe initiatieven gestart om water- en sanitaire voorzieningen te verbeteren. 

Lees ons volledige Client Self-Perception Survey-rapport hier >

« Terug