Nieuws

Oikocredit International publiceert tweede Client Self-Perception Survey

Oikocredit International publiceert tweede Client Self-Perception Survey

Client Self-Perception Survey 2022.png

In 2022 heeft Oikocredit in samenwerking met 19 partnerorganisaties onderzocht welke veranderingen hun eindklanten de afgelopen twaalf maanden hadden doorgemaakt en wat het effect van microfinanciering was. Bijna 16.500 eindklanten uit Latijns-Amerika en het Caribisch gebied, Afrika en Azië hebben aan dit onderzoek meegedaan.

De deelnemers kregen een reeks financiële en niet-financiële vragen over hoe ze zouden reageren op crisissituaties, de uitbreiding van hun onderneming en hun toekomstverwachtingen. Ook geslacht, extreme weersomstandigheden en digitale toegang speelden een belangrijke rol in de onderzoeksresultaten.

Het verzamelen en analyseren van feedback is een krachtig instrument om resultaten te meten, vooruitgang over een bepaalde periode te volgen en sociale impact aan te tonen. Door te luisteren naar de feedback en het perspectief van eindklanten kunnen de partnerorganisaties van Oikocredit hun producten en diensten verder verbeteren om tegemoet te komen aan de behoeften van de mensen die zij ondersteunen.

De feedback van de partners van Oikocredit is zeer positief: "Onze organisatie is door het onderzoek een stuk dichter bij onze klanten gekomen." Eindklanten geven soms niet gemakkelijk aan wat hun behoeften zijn. Dit onderzoek zorgt ervoor dat ze worden gehoord. Een van de deelnemers beschreef dat het onderzoek ook laat zien dat de organisatie om haar klanten geeft.

In 2023 zal Oikocredit blijven samenwerken met bestaande en nieuwe partnerorganisaties om de sociale impact te vergroten. Het doel is dat ten minste dertig partners de feedback van hun klanten zullen toepassen.

Meer over de resultaten en belangrijkste bevindingen van het onderzoek kunt u hier lezen in het volledige rapport (Engelstalig): Client Self-Perception Survey 2022.

« Terug