Nieuws

[BLOG] Microkrediet aanvragen via Oikocredit? In 5 vragen beantwoord!

[BLOG] Microkrediet aanvragen via Oikocredit? In 5 vragen beantwoord!

microkrediet aanvragen via oiko.png

Jaarlijks zijn er ongeveer 32 miljoen ondernemers die via partners van Oikocredit microkrediet aanvragen en krijgen. Maar hoe werkt dat eigenlijk, microkrediet aanvragen? En wie bepaalt of iemand een microkrediet wel of niet krijgt?

In deze blog daarom de 5 meest gestelde vragen over microkrediet aanvragen via Oikocredit beantwoord:

Vraag 1 – Voor wie is microkrediet bij Oikocredit?

Microkrediet is voor kleinschalige ondernemers, die geen geld kunnen lenen van vrienden, familie of de bank. Traditionele banken vragen namelijk om een (vast) inkomen, iets wat voor veel ondernemende mensen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika geen vanzelfsprekendheid is. Ook vraagt de bank om een kredietgeschiedenis of om een onderpand voor de lening, zoals een eigen huis.

Dat was ook het geval bij Victoria. Haar bedrijfje – het verkopen van vlees – loopt slecht. Daarom wil Victoria een compleet andere richting inslaan: zaden, bloemen en planten kweken en verkopen. Maar om dit te realiseren hebben Victoria en haar man geld nodig. Startkapitaal om zaden en materialen te kopen om bloemen en planten te kweken. Het gezin heeft echter geen spaargeld en geen vast inkomen. Familie en vrienden hebben het geld ook niet. En de bank dan? Helaas. Victoria en haar man hebben geen onderpand, dus wil de bank hen ook niet helpen aan een lening.

En daarom is er microkrediet. Om ondernemende mensen te helpen om zelf een beter bestaan op te bouwen, wanneer niemand anders hen kan of wil helpen.

Foto: De Filipijnse Victoria (links), samen met haar man (naast haar). 

Vraag 2 – Hoe werkt dat, microkrediet aanvragen?

Via onze lokale partners kunnen ondernemers microkrediet aanvragen. Victoria heeft dat ook gedaan. Ze is bij een lokale vestiging van Oikocreditpartner CARD naar binnengelopen om meer informatie op te vragen. Ondernemers kunnen ook direct een afspraak maken met een zogeheten loan officer om microkrediet aan te vragen. De loan officer is de spil tussen ondernemer en de MFI, en wilde veel van Victoria weten: hoeveel spaargeld zij en haar man hebben, hoe groot hun gezin is, of ze een eigen huis hebben, of er schulden zijn en of ze ooit problemen hebben gehad met het afbetalen van eventuele eerdere leningen. Zo goed als ze kan geeft Victoria antwoord op alle vragen. De loan officer slaat alles op in een dossier.

Foto: een loan officer op zijn brommer, op weg naar een (potentiële) microkrediet-ondernemers.


Vraag 3 – Wie bepaalt of een ondernemer microkrediet krijgt of niet?

Het is nu aan het kredietcomité. Aan de hand van het dossier en de gesprekken met de loan officer brengt het comité alle financiën in kaart: wat komt er per maand binnen aan geld, wat zijn de vaste lasten en wat blijft er maandelijks over. Als alle informatie duidelijk is wordt er besloten of de ondernemer microkrediet krijgt, en zo ja: welk bedrag.

Zo bespreekt het kredietcomité ook Victoria’s microkredietaanvraag. Ineens brandt een hevige discussie los: klopt het wel écht dat dit alle vaste lasten zijn? Want Victoria heeft drie kinderen die naar school gaan, maar nergens zijn schoolkosten opgegeven. Het kredietcomité kan nog geen besluit nemen, want het financiële plaatje is nog niet compleet. Een loan officer springt diezelfde middag nog op de brommer om bij Victoria langs te gaan. Als blijkt dat Victoria inderdaad schoolgeld betaalt voor haar kinderen, dan betekent het niet direct dat ze dit bewust achter heeft gehouden. Want veel ondernemers die microkrediet aanvragen hebben weinig tot geen goede scholing gehad en hebben vaak geen ervaring met het aanvragen van een lening. Daarom is het zo belangrijk dat iemand van de MFI persoonlijk bij Victoria langsgaat en het gesprek open aan gaat. Voor Oikocredit is deze persoonlijke benadering van MFI richting ondernemer van groot belang, en daarom één van de onderdelen waarop we onze partners selecteren.

Foto: Een kredietcomité is druk in overleg over een nieuwe microkredietaanvraag.

Vraag 4 – Wie zit er in een kredietcomité?

Leden van een kredietcomité zijn medewerkers van een MFI. Vooraf stelde Victoria zich bij een kredietcomité een stel hoge piefen voor, die nooit achter hun bureau vandaan kwamen. Opgelucht constateerde Victoria al snel dat dat wel meeviel. Het zijn veelal jonge mensen.

Allemaal hebben ze een financiële en/of economische opleiding gevolgd, dus ze hebben verstand van zaken. Én, iets wat ondernemers heel fijn vinden, ze komen ook uit de buurt waar zij wonen! De leden van het kredietcomité kennen dus ook echt de omgeving van hun klanten – en hun financiële en economische achtergrond. Ze weten wat er speelt in de buurt, van culturele en maatschappelijke problemen tot belangrijke lokale gewoontes en gebruiken toe.

Foto: een loan officer met een mobiel betaalapparaatje, op bezoek bij een microkredietondernemer in Ecuador. 

Vraag 5 – Hoe komt het microkrediet bij de ondernemer?

Dat gaat vrijwel altijd via een loan officer. Als ondernemers in de buurt van een MFI wonen, dan kan het geld opgehaald worden op het kantoor van de MFI zelf. Wonen ondernemers verder weg? Dan gaat de loan officer op bezoek bij de ondernemer. Het geld wordt niet altijd contant overgedragen. Soms werkt een loan officer met een mobiel betaalapparaatje, waarbij er direct ook een bonnetje uitkomt als bewijs van betaling.

Het mooie hieraan is dat deze contactmomenten met de loan officer niet alleen om het uitwisselen van geld gaan. Het is juist een goed moment om te kijken hoe het met de ondernemer gaat en om te kijken of hij nog ergens hulp bij nodig heeft. Microkrediet via Oikocredit draait niet enkel om de transactie, maar juist ook om het persoonlijke contact.

  • Benieuwd of Victoria een lening heeft gekregen en hoe het nu met haar gaat? Houd komende week onze Facebook-pagina en/of onze website in de gaten voor een update over haar!

« Terug