Blog: "Wilt u mij een goede dag bezorgen?"
Blog: "Wilt u mij een goede dag bezorgen?"
Via microkrediet houdt Oikocredit zich bezig met armoedebestrijding. Dit doen we door mensen in kansarme posities mogelijkheden te bieden zelfredzaam te worden. Maar hoe is dat, om als kleine ondernemer in een lastige positie je product aan te prijzen? Hoe voelt dat? Waar loop je tegen aan? En hoe kijken anderen tegen je aan? Om dit te ervaren, liep ik een dag mee met Roeland, een verkoper van Straatnieuws in Utrecht.
Roeland verkoopt al 25 jaar Straatnieuws; hij is verkoper van het eerste uur. Velen heeft hij al zien verdwijnen, sommigen omdat ze een andere baan kregen, maar de meesten omdat ze zijn overleden. Roeland heeft -anders dan ik- geen geluk gehad in het leven. Hij is, zoals dat heet, aan de zelfkant van de samenleving terechtgekomen. Roeland was dakloos en heeft moeten bedelen. Hij was verslaafd aan drugs. Maar nu is hij al vijftien jaar clean. Dankzij Straatnieuws is zijn leven weer een beetje op orde. Hij heeft meer structuur in zijn leven, heeft weer een huis en kan voor een deel in zijn eigen levensonderhoud voorzien. Dat doet hij door te investeren in Straatnieuws. Want wat veel mensen niet weten, is dat de Straatnieuwsverkopers feitelijk kleine ondernemers zijn: ze kopen een exemplaar in voor € 1,60 en verkopen deze voor € 2,50. Een winst dus van € 0,90 per verkochte krant.
Ik ging een dag met Roeland op stap. Zo kreeg ik de kans een kijkje te nemen in het werk van een Straatnieuwsverkoper. Roeland bracht mij naar zijn vaste stek vlakbij een groot warenhuis in Utrecht. “Wilt u mij een goede dag bezorgen?”
Poef, die komt binnen!
Met deze zin biedt hij Straatnieuws aan. Het is opvallend om te zien hoe mensen op zijn vraag reageren. Sommigen wenden hun hoofd af en doen of hij lucht is. Later vertelde Roeland mij dat het hem tien jaar gekost heeft om daar niet meer door geraakt te worden. Maar het doet nog steeds af en toe pijn. Andere voorbijgangers zeggen vriendelijk nee en lopen stevig door. Maar er was ook veel hartelijkheid en vriendelijkheid. Een jongen reageerde direct en oprecht: “Jeetje wat een confronterende vraag”. Overigens verkocht Roeland zes exemplaren in dat half uurtje dat ik met hem mocht meelopen.
En toen mocht ik zelf aan de bak. Helemaal alleen stond ik op een koud en winderig plein. Ook ik kreeg dezelfde reacties als Roeland en ook ik voelde de voldoening als ik een exemplaar verkocht. “Wilt u mij een goede dag bezorgen?” De zin, die ik gedurende een uur zoveel keer heb gehoord, dreunt nog na in mijn hoofd. Ik ben er door ontroerd; wie wil er niet iemand een goede dag bezorgen?
Armoedebestrijding is, in de basis, inderdaad iemand een goede dag bezorgen. En hopelijk een fijner leven. Dat doet Oikocredit – net als Straatnieuws – door ondernemerschap te stimuleren: mensen in staat te stellen een eigen bestaan op te bouwen. Roeland besloot om niet meer te bedelen, maar om te investeren in een nieuw leven als Straatnieuwsverkoper. Hierdoor kreeg hij iets van eigenwaarde terug. Die beslissing was niet altijd even gemakkelijk, want hij kreeg hierdoor ook te maken met afwijzing en vernedering. Maar de voldoening die hij krijgt als hij iets verkoopt, maakt veel goed.
Vanuit Oikocredit zetten we ons in om ondernemerschap in ontwikkelingslanden te stimuleren. In 2017 hebben we daarmee 40 miljoen mensen in ontwikkelingslanden een fijne dag bezorgd. Doet u ook mee?
Archief > 2018 > april
- 24-04-2018 - Blog: voor welk type aandeelhouderschap kiest u?
- 18-04-2018 - Blog: 5 factoren die het financiële resultaat van Oikocredit bepalen
- 16-04-2018 - Inspirerende toespraak Máxima
- 13-04-2018 - Blog van Freda uit Malawi: "Ik ken veel jongeren met briljante ondernemersideeën"
- 11-04-2018 - Groeiend aantal beleggers in Oikocredit versterkt basis voor wereldwijde sociale impact
- 11-04-2018 - Radio-interviews over stage directeur Oikocredit Nederland bij Straatnieuws
- 05-04-2018 - Blog: "Wilt u mij een goede dag bezorgen?"