Update rond het coronavirus

Solidariteit is nu harder nodig dan ooit, wereldwijd. Mensen en gemeenschappen van over de hele wereld met lage inkomens hebben onze steun nu extra nodig.

Oikocredits reactie op het coronavirus

Corona-solidariteitsfonds

Om kleine bedrijven en ondernemers in Afrika, Azië en Latijns-Amerika te steunen, heeft Oikocredit International Support Foundation (waarmee Oikocredit capaciteitsopbouw financiert) eerder dit jaar een speciaal corona-solidariteitsfonds ingericht. Dankzij donaties van beleggers en leden van Oikocredit Nederland is er maar liefst € 25.000 opgehaald voor het corona-noodfonds. In totaal is er door het hele Oikocredit-netwerk zelfs €69.698 opgehaald.

We hebben 38 partners kunnen helpen met de aanschaf van onder meer mondkapjes en desinfecteermiddelen voor kleinschalige ondernemers in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Ondernemers zoals Loice uit Kenia zijn hier enorm mee geholpen. In een video vertelt Loice hoe de donaties haar geholpen hebben tijdens de coronacrisis. Lees wat er nog meer is gedaan met de donaties

HOE NU VERDER? 

De pandemie is nog niet over. Het blijft daarom mogelijk om te doneren. Oikocredit is nu een ‘Innovation in Response to COVID’-programma aan het ontwikkelen. Op die manier wil Oikocredit haar partners nog meer bijstaan in deze bijzondere tijden, waarin solidariteit belangrijk is én blijft.  

Doneren

Het laatste nieuws over Oikocredit en de coronapandemie

We blijven ons inzetten voor de allerkwetsbaarste mensen

Het effect van de corona-pandemie zal voor mensen die in armoede leven extra groot zijn. Zij hebben vaak geen spaargeld of toegang tot betaalbare gezondheidszorg. Door de maatregelen worden arme mensen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika extra hard getroffen. Kleinschalige boeren zijn niet langer in staat hun producten naar de fabriek te brengen. Voor micro-ondernemers betekent het sluiten van de markten onmiddellijk het einde van hun dagelijkse inkomsten. Een dag niet werken betekent geen geld voor eten. 

Lees ons opiniestuk in het Parool

Vragen over de situatie rond de corona-pandemie

  • Wat is de impact van het coronavirus op het werk van Oikocredit?

    Oikocredit zet haar werk uiteraard voort. We focussen op de belangrijkste processen. Waar mogelijk werken onze medewerkers vanuit huis, in overeenstemming met de overheidsmaatregelen. We monitoren continu de ontwikkelingen, en we hebben noodplannen om situaties met grote operationele impact het hoofd te bieden.

    Interne specialisten en De Raad van Bestuur van Oikocredit houden toezicht op de status van onze investeringen in en leningen aan onze partners in Afrika, Azië en Latijns-Amerika, onze termijnbeleggingsportefeuille en andere liquide middelen en de algemene ontwikkelingen met betrekking tot de pandemie, inclusief de impact ervan op het welzijn en de effectiviteit van onze medewerkers die over de hele wereld werken.

    Oikocredit-medewerkers wereldwijd werken nauw samen met onze partnerorganisaties om de situatie van elke individuele partner te beoordelen en hen waar mogelijk te ondersteunen, bijvoorbeeld met bedrijfscontinuïteit en liquiditeitsplanning.

    Oikocredit is ook in gesprek met andere impactinvesteerders om met elkaar uit te wisselen en te coördineren over hoe we gezamenlijk kunnen omgaan met deze uitdagende situatie.

    Met deze maatregelen blijven we onze missie vervullen om onze partners en hun klanten te ondersteunen, in een tijd waarin hun behoefte aan steun nog groter is.

    Tegelijkertijd beoordelen we de mogelijke impact op de waarde van onze financieringsportefeuille om het geld van onze leden en investeerders te beschermen.

    Vanwege de aard van onze portefeuille (leningen en investeringen in aandelen) en het aantal partners waarmee we samenwerken (meer dan 600 partners in meer dan 60 landen), zal de beoordeling van de financiële gevolgen tijd vergen. De snel veranderende aard van de coronaviruscrisis betekent dat deze beoordeling regelmatig moet worden bijgewerkt naarmate de situatie zich ontwikkelt.

    Meer vragen & antwoorden lezen
  • Hoe worden de partners en hun klanten van Oikocredit getroffen door het coronavirus?

    We blijven nauw in contact met onze 527 partnerorganisaties om een goed beeld te krijgen van hoe ze worden beïnvloed door het coronavirus, met name in situaties waarin partners in financiële moeilijkheden kunnen komen. Op basis hiervan zullen we beoordelen welke ondersteuning ze nodig hebben, welke ondersteuning Oikocredit kan bieden en besluiten we met de partner over een passende en duurzame aanpak.

    In 2020 organiseerde we webinars en online ontmoetingen met onze partners, waarbij we advies deelden over: bedrijfscontinuïteit en cashflow, het waarborgen van de gezondheid en veiligheid van personeel en klanten en leren om de impact op klanten begrijpen om zo onze partners te ondersteunen. We hebben in 2021 nog enkele vervolg webinars aangeboden.

    De situatie is in 2021 verbeterd en nog maar een aantal klanten hebben extra steun nodig, maar de toekomst blijft onzeker. We hebben verschillen gezien tussen sectoren en landen over de effecten die Covid-19 heeft op de klanten. Er kunnen nog steeds nieuwe golven van de pandemie ontstaan, dus we blijven de situatie nauwlettend in de gaten houden.

    Afgelopen jaar heeft Oikocredit het eerste Client Self-Perception rapport gepubliceerd. Oikocredit heeft in samenwerking met vijf partners onderzocht welke impact de Covid-19 pandemie heeft op microkredietondernemers. Het doel was om te ontdekken welke veranderingen de ondernemers hebben doorgemaakt in de afgelopen 12 maanden. In totaal hebben meer dan 2.500 mensen uit Kenia, Peru, de Filipijnen en Oeganda meegedaan aan deze enquête.

    Meer vragen & antwoorden lezen
  • Heeft Oikocredit in deze periode extra capaciteitsopbouw programma’s voor haar partners?

    Als onderdeel van onze proactieve reactie op de coronaviruscrisis biedt Oikocredit ondersteuning aan capaciteitsopbouw aan haar partners. Tot nu toe omvatten de initiatieven een webinar-serie over crisisbeheersing tijdens de pandemie; digitale onderlinge uitwisselingen om partners in staat te stellen hun ervaringen inzake crises met elkaar te delen; en de oprichting van een coronavirus-solidariteitsfonds om microfinancieringspartners te helpen hun klanten extra te ondersteunen.

    Meer vragen & antwoorden lezen
  • Steun mensen zoals Juana uit El Salvador

  • Steun mensen zoals Efrance uit Oeganda

  • Steun mensen zoals Maria uit Ecuador

  • Steun mensen zoals Caleb uit Oeganda

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4